the pause project dots against the vastness

Ένας ευρέως διαδεδομένος και σε μεγάλο βαθμό αποδεκτός ορισμός του «πολύ γενικού πλάνου» (extreme long shot / plan très general) είναι ο ακόλουθος: θέαση μιας σκηνής από τόσο μακρινή απόσταση, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι που συμπεριλαμβάνονται σ’ αυτήν να φαίνονται στην οθόνη σαν απλές κουκίδες. Ποιοι είναι, όμως, οι λόγοι που συνηγορούν στην επιλογή αυτής της κλίμακας (όπου οι ανθρώπινες φιγούρες είναι οριακά διακριτές), πότε κρίνεται ενδεδειγμένη η ελαχιστοποίηση του τμήματος που καταλαμβάνει το έμψυχο υλικό σ’ ένα κάδρο;

Εν πρώτοις, ως πλάνα με μεγάλο πληροφοριακό φορτίο, δυνάμενα να παρέχουν ταυτόχρονα / μονομιάς στοιχεία για τη γεωγραφική θέση, την ιστορική εποχή, τη χρονική στιγμή της ημέρας, την (προηγηθείσα, παρούσα ή ακόμη και μελλοντική) καιρική κατάσταση κ.ο.κ., συμβάλλουν καθοριστικά στην οικονομία της αφήγησης. Η σύνδεση των χαρακτήρων με τον περιβάλλοντα χώρο επιτυγχάνεται ταχύτερα και αποδίδεται πληρέστερα με τις εν λόγω λήψεις (εξού και δεν είναι σπάνιες οι φορές που τις συναντούμε στην έναρξη μιας ταινίας, ως πλαίσιο ένταξης των μετέπειτα κοντινότερων λήψεων). Βέβαια, πέραν της προαναφερθείσας λειτουργίας κατατοπισμού, έχουν παράλληλα και μία διαδραστική πτυχή, καθότι επιτρέπουν στο βλέμμα του θεατή να περιηγηθεί ελεύθερα σε όλο το εύρος του τοπίου. Με άλλα λόγια, ενεργοποιούν τη δική του παρατήρηση και ερμηνεία, εφόσον κανένα συγκεκριμένο πρόσωπο ή πράγμα δεν είναι εξ αντικειμένου εστιασμένο.

Συγχρόνως, εκτός από την τοποθέτηση των πρωταγωνιστών εντός του χωροχρονικού ορίζοντα εκτύλιξης της πλοκής, κατ’ αυτόν τον τρόπο ο δημιουργός αναφέρεται και στον εσωτερικό τους κόσμο. Εκμεταλλευόμενος, δηλαδή, την εμφανή αναντιστοιχία μεγέθους ανθρώπου και φυσικής εκτάσεως, μπορεί να θέλει να υποδηλώσει (ανάλογα την περίπτωση) ότι αισθάνονται (φερειπείν) κίνδυνο ή νιώθουν χαμένοι, αποξενωμένοι, εκμηδενισμένοι κλπ. Ομοίως, ενδέχεται να επιθυμεί να τονίσει (διατυπώνοντας ένα meta-σχόλιο) πως, παρά την απεραντοσύνη της αχανούς περιοχής που τους κυκλώνει, παραμένουν ιδιαιτέρως σημαντικοί, αφού για την παρακολούθηση της δικής τους πορείας ενδιαφέρεται πρωτίστως το κοινό. Μπορούμε να κατανοήσουμε περισσότερα για τις επιδιώξεις των σκηνοθετών, αν βάλουμε στην εξίσωση και τις ειδολογικές παραμέτρους του υπό συζήτηση θέματος (λόγου χάριν, μ’ ένα πολύ γενικό πλάνο σε μια ταινία τρόμου συνήθως προμηνύονται κακοτοπιές, ενώ σε μια ρομαντική ταινία υπονοείται η ευτυχία που προκαλεί η ειδυλλιακότητα του μέρους).

Τέλος, έχει υποστηριχθεί ότι με τη χρήση τους πραγματοποιείται μια αξιοπρόσεκτη σημειολογική μετατόπιση. Τουτέστιν, λόγω του ότι, ιδωμένες από τόσο μακριά, οι ανθρώπινες μορφές φαίνονται μικροσκοπικές, οι διάλογοι ή οι εκφράσεις του προσώπου χάνουν την ισχύ τους, ενώ οι χειρονομίες ή εν γένει οι κινήσεις του σώματος, ως οι μόνες που μπορούν να κομίσουν κάποιο μήνυμα στους θεατές, αποκτούν άλλη βαρύτητα και ως εκ τούτου αξιοποιούνται στο έπακρο.

Με την επίγνωση ότι η παράθεση των ανωτέρω λόγων είναι απλώς ενδεικτική και όχι αποκλειστική, αλλά και με την προσδοκία ότι όσα εκτέθηκαν παραπάνω θα καταστούν πιο εύληπτα μεταβαίνοντας στην κατεξοχήν κινηματογραφική γλώσσα, αυτή των εικόνων, το FREE CINEMA συγκεντρώνει και παρουσιάζει σε πρώτη φάση (με προοπτική συνεχούς εμπλουτισμού) μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελεσματικής εφαρμογής του εν λόγω εκφραστικού μέσου. Σε περίπτωση που κάποιος δεν αναγνωρίζει ή πραγματικά δεν ξέρει από ποια ταινία προέρχονται τα καρέ, οι τίτλοι και τα ονόματα των σκηνοθετών αποκαλύπτονται πατώντας επάνω στην (κάθε) εικόνα, η οποία εμφανίζεται εν συνεχεία στην πραγματική της διάσταση.

A Hometown in Heart 1949 Yoon Yong gyu A Touch of Zen 1971 King Hu Angels and Cherubs 1972 Rafael Corkidi Ballad of Orin 1977 Masahiro Shinoda Carriage to Vienna 1966 Karel Kachyňa Chapiteau Show 2011 Sergei Loban Endless Night 2019 Eloy Enciso Eyes of the Spider 1998 Kiyoshi Kurosawa Far from the Madding Crowd 1967 John Schlesinger Hardware 1990 Richard Stanley Heart of Glass 1976 Werner Herzog Hellbound Hellraiser II 1988 Tony Randel Hero 2002 Zhang Yimou Io Island 1977 Kim Ki young Journey Into Solitude 1972 Kōichi Saitō Leonor 1975 Juan Luis Buñuel Les Misérables 1958 Jean Paul Le Chanois Letter Never Sent 1960 Mikhail Kalatozov Mist 1967 Kim Soo yong Night of the Eagle 1962 Sidney Hayers North by Northwest 1959 Alfred Hitchcock Rampo Noir 2005 A. Jissoji A. Kaneko H. Satô S. Takeuchi Ran 1985 Akira Kurosawa Ryans Daughter 1970 David Lean Samurai Spy 1965 Masahiro Shinoda Stray Dogs 2013 Tsai Ming liang The 5.000 Fingers of Dr. T. 1953 Roy Rowland The 39 Steps 1935 Alfred Hitchcock The Big Country 1958 William Wyler The Chasers 1959 Erik Løchen The Devil’s Trap 1962 František Vláčil The Grapes of Wrath 1940 John Ford The Guns of Navarone 1961 J. Lee Thompson The Iguana with the Tongue of Fire 1971 Riccardo Freda The March of Fools 1975 Ha Gil jong The Pear Tree 1998 Dariush Mehrjui The Sailor Who Fell from Grace with the Sea 1976 Lewis John Carlino The Shiver of the Vampires 1971 Jean Rollin The Tale of King Crab 2021 Alessio Rigo de Righi Matteo Zoppis The Trip 1967 Roger Corman What Dreams May Come 1998 Vincent Ward Xiu Xiu The Sent Down Girl 1998 Joan Chen Yellow Sky 1948 William A. Wellman Zabriskie Point 1970 Michelangelo Antonioni

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *