Ας επαναλάβω κι εφέτος το γνωστό «τροπάρι». Όταν το Σωματείο των Σκηνοθετών ψηφίζει, σε αυτή την οσκαρική κατηγορία (έστω) έχει σχεδόν το αλάθητο. Από το 1948 μέχρι σήμερα, μόλις οκτώ (!) ήταν οι σκηνοθέτες που ενώ βραβεύτηκαν από τους συναδέλφους τους, δεν έτυχαν της προτίμησης των μελών της Ακαδημίας (η τελευταία… ήττα ανήκε στον Σαμ Μέντες και το «1917», με το Όσκαρ να πηγαίνει στον Μπονγκ Τζουν-Χο για τα «Παράσιτα»).
Έτσι, τα σχεδόν 19.000 μέλη των ψηφοφόρων σκηνοθετών στέλνουν σαφές «μήνυμα» για τους νικητές του φετινού Όσκαρ στην κατηγορία τους, που δεν είναι άλλοι από τους… Ντάνιελς (κατά κόσμον Ντάνιελ Κουάν και Ντάνιελ Σάινερτ, για την ταινιάρα «Τα Πάντα Όλα». Είναι μόλις το τρίτο σκηνοθετικό duo που κερδίζει αυτό το βραβείο, μετά τους Ρόμπερτ Γουάιζ & Τζερόουμ Ρόμπινς (για το «West Side Story», το 1961) και οι αδελφοί Κοέν (για το «Καμιά Πατρίδα για τους Μελλοθάνατους», το 2007).
Το «Τα Πάντα Όλα» είναι υποψήφιο για 11 βραβεία Όσκαρ και οι περισσότερες τάσεις δείχνουν πως είναι το φιλμ το οποίο πρόκειται να θριαμβεύσει στην απονομή της 12ης Μαρτίου. Στη χώρα μας, το φιλμ δεν έτυχε εκτίμησης από τους θεατές (έχει κόψει περίπου 8.000, μόνο!), ενώ οι κριτικές ήταν άκρως διχασμένες ανάμεσα στο… απλά καλό και στο μέτριο προς κακό. Αντιθέτως, στις ΗΠΑ έγινε πανζουρλισμός και η περίπτωση θεωρείται υποδειγματική στο πλαίσιο μιας μικρής παραγωγής που έχει φτάσει να φέρνει στο box-office… 72.677.630 δολάρια (μέχρι στιγμής), ενώ παράλληλα θεωρείται και καλλιτεχνική επιτυχία η οποία αγκαλιάστηκε και από την κριτική και από τους επαγγελματίες του θεάματος. Παγκοσμίως, το «Τα Πάντα Όλα» έχει φέρει στα ταμεία 107.182.829 δολάρια (μέχρι στιγμής) και αυτό για το Χόλιγουντ σημαίνει πολλά, πόσω μάλλον όταν μιλάμε για μια ταινία που ξεπερνά τα καθιερωμένα όρια των genres και προτείνει (με τόλμη) κάτι το απόλυτα καινούργιο.
Εάν τα Σωματεία των Παραγωγών και των Ηθοποιών συμφωνήσουν με τις ψήφους τους το ερχόμενο weekend, τελειώνει η αγωνία για το ποιο φιλμ θα είναι ο μεγάλος νικητής του 2023 στα Όσκαρ. Και ο Στίβεν Σπίλμπεργκ πηγαίνει στο «σπιτάκι» του, να θυμάται τη μανούλα του και τις home movies τους…
Συμπληρωματικά, χθες είχαμε και την απονομή των βραβείων του Σωματείου των Σκηνογράφων, οι οποίοι χωρίζουν τους νικητές τους σε τρεις κατηγορίες «ειδών». Η «Βαβυλώνα» το πήρε στα έργα εποχής, το «Τα Πάντα Όλα» (φωτό) στα έργα φαντασίας και το «Glass Onion: A Knives Out Mystery» στα έργα σύγχρονης περιόδου. Το τρίτο θα το αποκαλούσα… μεγάλη κουλαμάρα!