Όπως και στη χώρα μας, το καλλιτεχνικό κύκλωμα διανομής έχει… «αγριέψει» ως συνθήκη, καθώς το adult κοινό δυσπιστεί να επιστρέψει στα σινεμά εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού. Επιπλέον, αυτό σημαίνει πως έχει γίνει (και) πολύ περισσότερο επιλεκτικό, με αποτέλεσμα τα κέρδη από τα εισιτήρια στα αμερικανικά ταμεία να μειώνονται για φιλμ που πριν από μερικά χρόνια θα αποτελούσαν (indie ή μη) hits πολλών εκατομμυρίων δολαρίων. Πλέον, οι εταιρείες έχουν κατεβάσει τον πήχη στα 10.000.000, τα οποία (με τα σημερινά δεδομένα) θεωρούνται το «φράγμα» μιας ιδιαίτερα επιτυχημένης εισπρακτικά ταινίας. Χθες, λοιπόν, η «Φάλαινα» του Ντάρεν Αρονόφσκι έγινε μια τέτοια ταινία!
Συγκριτικά, μονάχα το «The Banshees of Inisherin» δείχνει να έχει τα φόντα να πιάσει αυτό το νούμερο (βρίσκεται στα 9.100.000 δολάρια), με άλλα adult (και λίγο πιο καλλιτεχνικά) δράματα να απογοητεύουν («Tár» στα 5.700.000, «Κάποια Μίλησε» στα 5.800.000 και «Το Τρίγωνο της Θλίψης» στα 4.100.000). Πιο σοκαριστική, πάντως, είναι η απόλυτη εισπρακτική αποτυχία του «The Fabelmans» του Στίβεν Σπίλμπεργκ, με μόλις 13.300.000, η οποία κάνει τη «Φάλαινα» να μοιάζει με blockbuster!
Το φιλμ του Αρονόφσκι βρίσκεται στην έκτη εβδομάδα προβολής του στις ΗΠΑ και πλέον παίζεται σε περισσότερες από 1.500 αίθουσες. Είχε ξεκινήσει στις αρχές του περασμένου Δεκέμβρη με τριήμερο 332.152 δολαρίων (από 6 κινηματογραφικές αίθουσες, δηλαδή με μέσο όρο άνω των 55.000 δολαρίων ανά οθόνη), πετυχαίνοντας το μεγαλύτερο per-theater άνοιγμα για το 2022 (και το δεύτερο για limited release από την αρχή της πανδημίας)! Η εταιρεία A24 κράτησε τη διανομή της «Φάλαινας» στα ίδια επίπεδα και στο δεύτερο τριήμερό της, άπλωσε το φιλμ σε περίπου 600 σινεμά για το τρίτο τριήμερο, σε 625 για το τέταρτο και 800 για το πέμπτο. Αν καταφέρει να περάσει στην οσκαρική κατηγορία της καλύτερης ταινίας της χρονιάς (οι υποψηφιότητες ανακοινώνονται στις 24 Ιανουαρίου), η ώθηση που θα πάρει στα ταμεία θα είναι ισχυρή. Προσωρινά, το Σωματείο των Παραγωγών της Αμερικής ξάφνιασε συμπεριλαμβάνοντάς την στη δεκάδα των υποψηφιοτήτων του, ενώ κοινό και κριτικοί παραμιλούν με την ερμηνεία του Μπρένταν Φρέιζερ, η οποία έχει μετατρέψει το έργο σε must-see.
Η «Φάλαινα» είχε κόστος παραγωγής μικρότερο των 10.000.000 δολαρίων, δηλαδή προβλέπεται να γίνει ένα πραγματικά κερδοφόρο έργο, με την Ελλάδα να είναι μία από τις πρώτες χώρες στον κόσμο όπου δοκιμάζεται η καριέρα του (η διανομή του international release έχει κυρίως ημερομηνίες Φεβρουαρίου και Μαρτίου). Στο πρώτο της τετραήμερο εδώ έκοψε 4.471 εισιτήρια (από 6 οθόνες) και από την περασμένη Πέμπτη απλώθηκε σε δεκάδες κινηματογράφους. Αναμένουμε με αγωνία να μάθουμε τα νούμερα του box-office αύριο. Προσωρινά, τα νέα που κυκλοφορούν είναι από ενθαρρυντικά έως εντυπωσιακά, με το word of mouth να δικαιώνει την άποψη που έχει το FREE CINEMA για το έργο και το κοινό να σιωπά καθηλωμένο στις προβολές και… να πλαντάζει από το κλάμα στο φινάλε.
Η ταινία «Η Φάλαινα» συνεχίζει την προβολή της στους ελληνικούς κινηματογράφους σε διανομή της εταιρείας Tanweer.