Λοιπόν. Επειδή τούτο εδώ ήταν το τέταρτο χειρότερο τετραήμερο που είδε η ελληνική κινηματογραφική αγορά στο διάστημα του τελευταίου δωδεκαμήνου, θα ήθελα να κάνω μια μικρή ανακεφαλαίωση προς πάσα κατεύθυνση, καθώς προβλέπω ότι θα δούμε και χειρότερα από τα 35.098 εισιτήρια αυτών των ημερών (εννοείται πως θα ζήσουμε και καλύτερες στιγμές, αλλά η αναλογία θα γέρνει περισσότερο προς το… δράμα).
ΠΡΟΣ ΔΙΑΝΟΜΕΙΣ: Βρισκόμαστε στο 2022. Εάν τα ημερολόγια στα γραφεία σας εμφανίζουν χρονολογία… του παρελθόντος, προσπαθήστε να έρθετε λίγο πιο κοντά στο σήμερα. Δεν είναι όλα τα έργα (και) για τα σινεμά, πια. Ούτε και η τηλεόραση (και δη η κρατική) εξακολουθεί ν’αποτελεί το «σωσίβιο» του κάθε κατατρεγμένου τίτλου. Και το streaming ή το pay per view μακράν απέχουν από τις θαυμαστές και ανεπιστρεπτί περασμένες δεκαετίες της ευημερίας του home entertainment. Το κοινό (και τα πορτοφόλια του…), πλέον, αντέχει λιγότερες νέες ταινίες στη μεγάλη οθόνη. Και θα ήταν πιο ασφαλές να τις βλέπει να καταφθάνουν στα σινεμά όσο το δυνατόν νωρίτερα (σε σχέση με ημερομηνίες εξόδου του εξωτερικού), διότι οι περισσότερες… επάνω στο μήνα ή στο τρίμηνο (το πολύ!), πια, βρίσκονται (#diplhs) και στις οικίες των πιθανών πελατών σας! Δεν είμαι εγώ ο «κακός της υπόθεσης». Ο κόσμος έχει αλλάξει. Και θα συνεχίσει ν’ αλλάζει…
ΠΡΟΣ ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΩΝ (και δη θερινών): Μην κλείνετε «πακέτα» προγραμματισμού σεζόν, εάν θέλετε να επιβιώσετε. Μάθετε τη γειτονιά σας, μάθετε κάτι παραπάνω για τις ταινίες που πρόκειται να διανεμηθούν, καταλάβετε αν αφορούν το κοινό που θέλετε να κατακτήσετε κι ενδεχομένως υπάρχει πλησίον σας, επικοινωνήστε αυτά τα έργα με κάθε πιθανό τρόπο (στα social δεν κοστίζει κιόλας) και… προσευχηθείτε (κάπου)! Επίσης, δοκιμάστε να προσφέρετε και κάτι πιο δημιουργικό ή «εναλλακτικό» από τον κοινό προγραμματισμό που σας πάει… «κουβά». Εάν δεν έχετε καμία επαφή με το σινεμά, εάν κι εσείς ζείτε σε περασμένες δεκαετίες ή… κληρονομήσατε το επάγγελμα και είστε έρμαιο του κάθε αδειάσματος «ραφιών» εταιρείας, λυπάμαι, αλλά δεν έχετε κινηματογραφική επιχείρηση. Έχετε ένα οικόπεδο που θα το φάει η αντιπαροχή σε ελάχιστα χρονάκια. Δεν είμαι εγώ ο «κακός της υπόθεσης». Ο κόσμος έχει αλλάξει. Και θα συνεχίσει ν’ αλλάζει…
Τα 53.727 εισιτήρια του προηγούμενου τετραημέρου έπεσαν στο νούμερο που διαβάσατε αρχικά, παρά το γεγονός ότι την περασμένη Πέμπτη είχαμε επτά πρεμιέρες ταινιών και την έξοδο του καινούργιου cut του «Σμύρνη μου Αγαπημένη». Οι τέσσερις απ’ αυτές «άνοιξαν» με τριψήφια νούμερα. Οι τίτλοι που κατέλαβαν από μία θέση στην πρώτη δεκάδα σημείωσαν απώλειες της τάξης του -36% και όλες τους, εκτός του ποσοστού προσέλευσης του #1 (που κατείχε ένα 34% περίπου), είχαν αντιστοιχίες από 8% έως 3%! Η κορυφή ανήκε ξανά στο Marvel-ικό «Doctor Strange in the Multiverse of Madness» (-65%!), με 11.515 εισιτήρια (από 115 οθόνες). Το weekend ήταν εκείνο το οποίο στήριξε ουσιαστικά (3.855 και 3.214, στις αντίστοιχες μέρες), ενώ το μέχρι στιγμής σύνολο βρίσκεται στα 206.715, που μπορεί να φαντάζει τεράστιος αριθμός μέσα στο υπόλοιπο σκηνικό τραγωδίας, αλλά σε διαιρέσεις ανά οθόνη (από την αρχή της καριέρας του), οδηγεί σε… διόλου ευχάριστα συμπεράσματα. Στο #2 ακολουθεί η συντομευμένη (έχει δίωρη διάρκεια, πια) εκδοχή της «Σμύρνης» (φωτό), που φτιάχτηκε για να εξυπηρετήσει τον προγραμματισμό των θερινών. Έκοψε 2.883 εισιτήρια (από 47 οθόνες). Υποψιάζομαι ότι μεγάλη μερίδα κόσμου δεν αντιλήφθηκε καν την όλη φάση «επανέκδοσης» ή την ύπαρξη του καινούργιου cut, καθώς το φιλμ δεν είχε σταματήσει να παίζεται ποτέ! Στο weekend έκοψε 1.007 και 1.184 εισιτήρια (στις αντίστοιχες μέρες) και, καθώς διανύει την εικοστή δεύτερη εβδομάδα προβολής του, μετρά σε σύνολο καριέρας τα 235.813.
Ποδαρικό στο #3 έκανε το γκανγκστερικό δράμα μυστηρίου «Το Κοστούμι» (φωτό), με 2.756 εισιτήρια (από 43 οθόνες). Από αυτά, το μεγαλύτερο μερίδιο προέκυψε από τα σινεμά της Αττικής (1.979 εισιτήρια, από 20 οθόνες). Μιλάμε για σαφή περίπτωση ενήλικης εξόδου του σαββατόβραδου (976), που μάλλον αδικήθηκε ή «ψιλοχάθηκε» μέσα στον αχταρμά καλοκαιρινών πρεμιερών οι οποίες δεν έχουν καμία λογική εξήγηση (ακόμη και υπό το πρίσμα της εποχής του προγραμματισμού τους). Έχουμε νέα είσοδο και στο #4, με τα ελληνικά «Μαγνητικά Πεδία», τα οποία ξεκίνησαν με 2.296 εισιτήρια (από 8 οθόνες!). Πλέον, παρατηρείται ένα είδος «pattern» για τις ντόπιες παραγωγές, το οποίο εμφανίστηκε εξαιτίας του κορονοϊού, όταν οι χειμερινές αίθουσες παρέμεναν κλειστές, αναγκάζοντας κάποιες ελληνικές ταινίες να βρουν διέξοδο στα θερινά. Προφανώς και δεν ήταν ιδέα της (ως συνήθως άτολμης) διανομής, αλλά σήμερα τείνει να γίνει κανόνας, κατόπιν της καριέρας που είχαν τίτλοι όπως η «Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς», το «Πρόστιμο», το «Digger» και το «Monday».
Τα 1.815 εισιτήρια των «Μαγνητικών Πεδίων» προήλθαν από 6 οθόνες της Αττικής, ενώ από 2 οθόνες της Θεσσαλονίκης τα εκεί ταμεία μέτρησαν 481 εισιτήρια. Εκ του συνόλου, το Σάββατο η ταινία έκοψε 781 εισιτήρια, με την Κυριακή να τα αυξάνει (!) σε 857. Θεωρώ ότι εδώ βρίσκεται το (δίκαιο) hype της ελληνικής επιτυχίας του φετινού καλοκαιριού, ενώ το σουξέ που είχε η θερινή Ριβιέρα των Εξαρχείων (φωτό) έχει μετατρέψει το συγκεκριμένο σινεμά σε φαινόμενο για indie τίτλους της ντόπιας παραγωγής. Από τα 1.391 εισιτήρια που κόπηκαν στο weekend στις 6 οθόνες της πρωτεύουσας, τα 664 ανήκουν στη μοναδική αυλή των Εξαρχείων! Οι καλές κριτικές και το αναμφίβολα θετικό word of mouth των πρώτων θεατών υπόσχονται αντοχή στις εβδομάδες προβολής του φιλμ. Το top 5 συμπληρώνει το sequel του οικογενειακού «Sonic: Η Ταινία 2» (-15%), με 2.075 εισιτήρια (από 52 οθόνες). Έχει φτάσει τα 74.614.
Παιδική ταινία συναντάμε και στο #6, με τα θαυμάσια «Κακά Παιδιά» σε μικρή άνοδο (+3%), με 2.015 εισιτήρια (από 42 οθόνες) και σύνολο στα 57.926. Η «Πύρινη Οργή» έμεινε… εντελώς στάσιμη (!) σε προσέλευση θεατών, κόβοντας 1.591 εισιτήρια (από 44 οθόνες). Σύνολο των έντεκα πρώτων ημερών προβολής του φιλμ στα 7.377. Το τελευταίο new entry αυτού του τετραημέρου βρίσκεται στο #8 και είναι η περιπέτεια δράσης «Κώδικας: Εκδίκηση» (φωτό), η οποία έκοψε 1.225 εισιτήρια (από 25 οθόνες). ΟΚ, άδειασε μια θέση στο «ράφι»… Το animated «Ενκάντο» (+60%) επιστρέφει στην πρώτη δεκάδα, καθώς το στουντιακό προϊόν (πόσω μάλλον εκείνο της Disney) εξασφαλίζει μια σιγουριά ποιότητας στους γονείς / συνοδούς ανηλίκων. Έκοψε 1.200 εισιτήρια (από 20 οθόνες) κι έχει φτάσει τα 85.427. Ο «Άνθρωπος απ’ τον Βορρά» (-50%) βάζει την τελεία σε τούτο το box-office report με 1.148 εισιτήρια (από 21 οθόνες) και σύνολο στα 45.415.
Λογικά, τα ταμεία θ’ αναστηθούν με την «εσπευσμένη» έξοδο του sequel του «Top Gun», που ανοίγει παντού από την Τετάρτη 25 του Μάη (μεθαύριο, δηλαδή). Και καλά θα κάνουν!