ceb1cebdceb1cf83cf84ceaccf83ceb9cebfcf82 cf83ceb1cebacebfcf8dcebbceb7cf82 cebcceb9ceb1 cebcceb5ceb3ceaccebbceb7 ceb4ceb9ceb1ceb4cf81

Η φωτογραφία φύσης έχει ίσως μικρότερη ιστορία στη χώρα μας από άλλα είδη, όμως χάρη στις ακάματες προσπάθειες μερικών φωτογράφων σαν τον Α. Σακούλη, που την αγκάλιασαν σαν έργο ζωής, έχει κάνει σημαντικά βήματα και τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότεροι νέοι φωτογράφοι στρέφουν το φακό τους στο θαυμαστό μικρόκοσμο και μακρόκοσμο που μας περιβάλλει και μας δίνει ζωή.
Στην εκτεταμένη συζήτηση που είχαμε μαζί του ο Αναστάσιος Σακούλης μας έδωσε χρήσιμες συμβουλές σε όσους θέλουν να συμμετάσχουν και γιατί όχι, να διακριθούν, στον μεγάλο διαγωνισμό του WWF Hellas, “Click στη φύση”.

Η πρώτη μου επαφή με τη φωτογραφία του είδους δεν προέκυψε από την ανάγκη μου να ικανοποιήσω τις «καλλιτεχνικές» μου ανησυχίες. Το ζητούμενο ήταν να καταγράφω αυτά που βλέπω ώστε στη συνέχεια να μάθω να τα αναγνωρίζω.
Το αρχικό ερέθισμα προέκυψε την εποχή που ως πρωτοετής φοιτητής της Δασολογίας, το μακρινό 1985, ήμουν στο χωριό καταγωγής μου, στο Γράμμο. Έξω από το παράθυρο του πατρικού σπιτιού μου εμφανίστηκε ένα πτηνό, το οποίο φυσικά, τότε δεν το αναγνώρισα. Αυτό με πείσμωσε κι έκτοτε ασχολήθηκα με την παρατήρηση πουλιών και την ορνιθολογία. Η φωτογραφία πουλιών ήταν ένα από τα εργαλεία που με βοήθησαν στην κατεύθυνση αυτή.
Εξάλλου για να φωτογραφίσεις με επιτυχία έναν οργανισμό θα πρέπει να γνωρίζεις θέματα όπως η οικολογία, οι συνήθειές του, προκειμένου να ξέρεις που να τους βρεις, πώς να τους προσεγγίσεις και παράλληλα να τους σεβαστείς και να μην τους ενοχλήσεις (το βασικότερο). Έτσι η διαδικασία αυτή της φωτογράφισης κάνει ευκολότερη και πιο εύπεπτη, καθώς είναι βιωματική, την απόκτηση αυτών των γνώσεων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι καλύτεροι φωτογράφοι άγριας ζωής (wildlife) είναι είτε κάτοχοι πτυχίων βιολογικών επιστημών είτε έχουν μελετήσει τόσο καλά που το μόνο που τους λείπει είναι το πτυχίο. Αυτό βέβαια δεν πρέπει να τρομάζει και να αποτρέψει αυτούς που θέλουν να ασχοληθούν. Η γνώση αποκτιέται σταδιακά και πιστέψτε με αυτή η διαδικασία μπορεί να φανεί πολύ ευχάριστη.
Ξεκίνησα με ένα kit Zenit και έναν 300αρη manual τηλεφακό, αγορασμένο στο Μοναστηράκι και άρχισα να φωτογραφίζω (ή τουλάχιστον να προσπαθώ) πουλιά τα οποία ήθελα να μάθω. Σιγά σιγά, με την πάροδο του χρόνου και κυρίως με την έλευση της ψηφιακής εποχής –όταν και το κόστος της φωτογράφισης μειώθηκε σημαντικά, σε σχέση με το slide- άρχισα να το βλέπω πιο σοβαρά το θέμα. Μπήκε και η ανάγκη για την επίτευξη δύσκολων και όμορφων καρέ.
Στην πορεία, πέρα από πουλιά, προστέθηκαν κι άλλα είδη οργανισμών, όπως έντομα (κυρίως πεταλούδες και λιβελλούλες), αραχνοειδή και φυτά, ενώ δειλά έχω αρχίσει και φωτογράφιση τοπίου. Έτσι σήμερα δεν μπορώ να χαρακτηριστώ απλά ως φωτογράφος πουλιών και προτιμώ το φωτογράφος φύσης.

Η φωτογραφία φύσης είναι -κατά την άποψή μου- κυρίως ατομική ενασχόληση, αλλά προσωπικά έχω ευχαριστηθεί και ομαδικές φωτογραφίσεις, παρέα με αξιόλογους φωτογράφους. Έχω μάλιστα την τύχη, στα Χανιά όπου ζω, να συνυπάρχω με μερικούς από τους καλύτερους φωτογράφους φύσης και φυσικά έχουμε εκδράμει και φωτογραφίσει μαζί στην Κρήτη.
Σήμερα βέβαια, την εποχή του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, έχουμε την ευκαιρία να συνευρεθούμε και να γίνουμε μια μεγάλη παρέα όλοι οι φωτογράφοι φύσης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχει άμεση και σε βάθος πληροφόρηση για πολλά ζητήματα, όπως για τεχνικές, για εξοπλισμό, για ενδιαφέροντα μέρη που μπορεί κάποιος να φωτογραφίσει, για τη χωρική και χρονική εμφάνιση ενδιαφερόντων ειδών κλπ.. Αυτό, θεωρώ ότι έχει συμβάλλει, τα τελευταία χρόνια, σε μια μίνι έκρηξη στη φωτογραφία φύσης, κάτι εννοείται το πολύ θετικό.

Βλέπουμε όλο και περισσότερους νέους φωτογράφους (όχι απαραίτητα μόνο νεαρής ηλικίας) ν’ ασχολούνται και μάλιστα με επιτυχία, από τα πρώτα τους βήματα. Αυτή η ψηφιακή συνεύρεση καθώς και το πλήθος πληροφορίας που πλέον είναι διαθέσιμο απλόχερα στο διαδίκτυο, ήταν κάτι που μας έλειπε πριν τριάντα πέντε χρόνια και σήμερα βοηθά όσους θέλουν ν’ ασχοληθούν με αυτό το φωτογραφικό είδος, να ξεκινήσουν πάνω σε καλές βάσεις. Επιπρόσθετα, υπάρχει πλέον πληθώρα εξειδικευμένου εξοπλισμού, από πολλές εταιρίες, διαθέσιμος και στη χώρα μας, ώστε ο ενδιαφερόμενος, ανάλογα με τις οικονομικές δυνατότητές του, να διαλέξει και ν’ αρχίσει.
Η ενασχόλησή μου με τις περιοχές του δικτύου Natura 2000, λόγω της φύσης της εργασίας μου στο παρελθόν, ήταν διαρκής καθώς δούλεψα σε προγράμματα προστασίας πουλιών όπως ο Βασιλαετός, ο Αιγαιόγλαρος και ο Γυπαετός, είδη των οποίων η παρουσία σε μια περιοχή είναι βασικό κριτήριο για την ένταξή της στο εν λόγω δίκτυο. Όμως και σήμερα, το ζήτημα της προστασίας αυτών των περιοχών, αλλά και της βιοποικιλότητας εν γένει, είναι ένα ζήτημα που παρακολουθώ και αγωνιώ για την εξέλιξή του. Δεν εργάζομαι πλέον άμεσα στην προστασία τους, αλλά έμμεσα, με τη δωρεάν διάθεση φωτογραφικού υλικού μου σε περιβαλλοντικές οργανώσεις όπως το BirdLife International, την Ορνιθολογική και φυσικά το WWF Greece.

Πάντως και από φωτογραφική άποψη αν το δούμε, οι περιοχές Natura 2000 προσφέρουν τις καλύτερες συνθήκες σ’ έναν φωτογράφο φύσης. Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι μόνο εκεί μπορεί κάποιος να φωτογραφίσει τη φύση και την άγρια ζωή. Ευκαιρίες υπάρχουν ακόμα και μέσα στην πόλη. Τα πιο φανερά είναι τα πουλιά, και δεν είναι λίγα τα είδη. Κάποιος θα εκπλαγεί εάν αρχίσει να τα αναζητεί. Από μικρόπουλα μέχρι αρπακτικά πουλιά. Επίσης, μέσα στις πόλεις υπάρχει πολύ ζωή και για macro φωτογράφιση. Εάν βγει λίγο έξω από την πόλη, μαζί με τον εξοπλισμό του πάντα υπάρχει ένας θαμνώνας, ένα δασάκι, ένα υγροτοπάκι, όπου μπορεί να δοκιμάσει την τύχη του, με υπομονή και επιμονή.
Οι φωτογραφίες φύσης που τραβάμε όλοι μας, αποτελούν πολύτιμο εργαλείο. Συμβάλλουν, όσο περίεργο και ν’ ακούγεται αυτό, ακόμα και στη μελέτη της άγριας ζωής και της βιοποικιλότητας, ειδικά τώρα που αναπτύσσεται ευρέως ο θεσμός “Public Science”.
Αυτό όμως που δεν επιδέχεται αμφισβήτησης είναι ότι συμβάλλουν στη γνωριμία του ευρύτερου κοινού με την ομορφιά της φύσης και την ευαισθητοποίησή του στα θέματα προστασίας και διατήρησης του φυσικού περιβάλλοντος. Έννοιες με τις οποίες, δυστυχώς, παρά τη σημαντική πρόοδο των τελευταίων τριών δεκαετιών, το ελληνικό κοινό δεν είναι ακόμα αρκετά εξοικειωμένο.
Μία από τις δράσεις που μπορούν ν’ αλλάξουν αυτή την κατάσταση, με τη σωστή και ευρεία προβολή του, είναι και ο τρέχων διαγωνισμός “Click στη Φύση. Το υλικό που θα στείλουμε όλοι μας είναι το καλύτερο μέσο για να στρέψουν οι συμπολίτες μας το βλέμμα τους στη φύση και σε τελική ανάλυση, να ενδιαφερθούν γι’ αυτή.
Click @ Nature Banner
Ο Αναστάσιος Σακούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, αλλά κατάγεται από τους Χιονιάδες στα Μαστοροχώρια Ιωαννίνων. Σπούδασε στη Θεσσαλονίκη, στο Τμήμα Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου, απ’ όπου αποφοίτησε το 1991. Στη διάρκεια των φοιτητικών του χρόνων άρχισε να ασχολείται με την παρατήρηση και μελέτη της άγριας ζωής και τη φωτογραφία. Συνέχισε τις σπουδές του στα Χανιά, στο Μεσογειακό Αγρονομικό Ινστιτούτο, κάνοντας έτσι την πρώτη του επαφή με την Κρήτη.
Δραστηριοποιήθηκε στην Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία (BirdLife Greece) από το 1987, στην οποία εργάστηκε για 6 χρόνια και αργότερα διετέλεσε και γενικός γραμματέας για θητεία δύο χρόνων. Όλα αυτά τα χρόνια εργάστηκε σε σημαντικά προγράμματα προστασίας και διαχείρισης προστατευόμενων ειδών και περιοχών. Το πρόγραμμα όμως που τον επανέφερε στην Κρήτη και τα Χανιά ήταν αυτό για την προστασία του Γυπαετού (LIFE Gypaetus), το οποίο τον έφερε σε επαφή με το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης, Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Έτσι, από το 1999 ζει και εργάζεται πλέον μόνιμα στο νησί όπου, μεταξύ άλλων, ασχολείται με τη φωτογραφία της φύσης του και κυρίως των πουλιών. Φωτογραφίες του, με θέμα πάντα τη φύση, έχουν δημοσιευθεί κυρίως σε ελληνικά περιοδικά και βιβλία και έχουν χρησιμοποιηθεί σε πληθώρα ενημερωτικών φυλλαδίων και αφισών, με σκοπό την ευαισθητοποίηση του κοινού σε ζητήματα προστασίας της άγριας ζωής.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *